همکاری بعنوان مدرس با مرجع تخصصی جاوا اسکریپت ایران

مرجع آموزش جاوا اسکریپت یک پلتفرم آموزشی در بستر تجارت الکترونیک می باشد که از اساتید با تجربه در این حوزه دعوت به همکاری می نماید.  دسته بندی‌های مرجع آموزش جاوا اسکریپت بسیار گسترده می باشد، و شما با انواع تخصص ها می توانید در مرجع آموزش جاوا اسکریپت تدریس کنید.

جاوا اسکریپت یا تایپ اسکریپت؟
 مرجع جاوا اسکریپت

 

 

به دلیل پیشرفت های بسیار زیاد جاوا اسکریپت در سال های اخیر برنامه نویسان گرایش بسیار زیادی به سمت آن پیدا کرده اند، این در حالی است که تایپ اسکریپت به عنوان یک پدیده تقریبا جدید بخش مهمی از فرانت اند را دربرگرفته است و استفاده انگولار از آن باعث محبوبیت بیشتر آن شده است.

 بنابر در خواست های مکرر شما تصمیم گرفتیم به بررسی و مقایسه بین دو زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت و جاوا اسکریپت بپردازیم تا اگر تصمیم دارید یکی از این دو را به عنوان آینده برنامه نویسی خود انتخاب کنید دید بازتری داشته باشید. پس با ما همراه باشید:

هر کدام مزایا و معایب دارند که در ادامه بررسی می کنیم:

در دنیای توسعه وب، انتخاب بین TypeScript و JavaScript می تواند سخت باشد.

هر دو زبان مزایا و معایب خود را دارند و درک تفاوت بین جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت قبل از تصمیم گیری برای انتخاب، می تواند مهم باشد. چه یک توسعه دهنده با تجربه باشید و یا اینکه تازه شروع به کار کرده اید، انتخاب زبان مناسب می تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت پروژه شما داشته باشد، پس از محبوبیت تایپ اسکریپت در مقابل جاوا اسکریپت حساسیت انتخاب زبان بیشتر از قبل احساس شده است.

خب بیایید تفاوت‌های کلیدی بین جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت را بررسی ‌کنیم و به شما مشاوره دهیم تا خودتون تعیین کنید کدام یک برای نیازهای شما مناسب‌تر است.

توجه داشته باشید که هر زمان که یک زبان محبوب تر می شود، زبان دیگری وارد بازار می شود و به شدت با آن رقابت می کند. این بار، رقیب جدی جاوا اسکریپت محبوب چیزی نیست جز Typescript، که از آن به عنوان یک مجموعه به مراتب بهتر از جاوا اسکریپت یاد می شود.

TypeScript  یک زبان برنامه نویسی است که توسط مایکروسافت ارائه شده است و هدف ایجاد آن مدیریت برنامه های کاربردی در مقیاس بسیار بزرگ و پشتیبانی آن هاست.

نکته قابل توجه این است که تایپ اسکریپت به جاوا اسکریپت ساده کامپایل می شود.

جاوا اسکریپت چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت اغلب برای توسعه ویژگی های تعاملی بین وب سایت ها استفاده می شود، به عبارت بهتر جاوا اسکریپت، زبان سمت کلاینت است.

جاوا اسکریپت برای افزودن ویژگی های داینامیک، به وب سایت ها مثل اعتبار سنجی فرم و منوهای کشویی و ... استفاده می شود. همچنین برای ایجاد برنامه‌های تک صفحه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد، وب‌سایت‌هایی هستند که همه محتوا و عملکردهای لازم را در یک صفحه بارگذاری می‌کنند نه اینکه کاربر را مجبور به پیمایش به صفحات مختلف کنند، به نظرتون این ویژگی عالی نیست!

 

یک روش ساده رفع خطای جاوا اسکریپت، چاپ مقدار متغیرها در بخش‌های مختلف برنامه است. با این کار مقدار متغیر (عددی، رشته‌ای یا آرایه‌ای) مورد نظر را در بخش‌های حیاتی برنامه چاپ می‌کنیم. با بررسی این مقادیر، می‌توان فهمید کجای کار محاسبات برنامه ما مشکل دارد.

 

مقایسه جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت در یک نگاه

پارامترها

جاوا اسکریپت

تایپ اسکریپت

یادگیری

یادگیری آن ساده است

یادگیری آن به مراتب سخت تر از جاوا اسکریپت است

نمونه سازی (Prototyping)

بدون پشتیبانی از (prototyping)

پشتیبانی از (prototyping)

کامپایل شدن (Compilation)

نیازی به کامپایل نیست

باید قبل از اجرا کامپایل شود 

جامعه کاربران

محبوبیت زیادی دارد

جامعه بزرگی ندارد

مستندات

توسعه دهندگان جاوا اسکریپت از JSDoc برای ثبت تغییرات کد استفاده می کنند

 

Typedocs ، به طور خودکار اطلاعات کد را استخراج می کند که منجر به اسناد سازمان یافته می شود

 

 

تایپ اسکریپت چیست؟

TypeScript، یک زبان متن باز و کامپایلری است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده و پشتیبانی می‌شود. تایپ اسکریپت یکی از زیر مجموعه‌های زبان جاوا اسکریپت است که به شما کمک می‌کند تا کدهای خود را به روش ساده‌تری نوشته و سپس با کامپایل‌ کردن آن‌ها خروجی استاندارد کد جاوا اسکریپت را به دست آورید، امروزه تایپ اسکریپت به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های دنیا تبدیل شده است و روز به روز افراد بیش‌تری را به خود جذب می‌کند.

 TypeScript برای رفع برخی از چالش‌ها و محدودیت‌های جاوا اسکریپت، به‌ ویژه در پروژه‌های مقیاس بزرگ ایجاد شده است و می‌تواند هم برای برنامه‌های کاربردی سمت سرویس گیرنده و هم برای برنامه‌های سمت سرور مورد استفاده قرار گیرد.

خبر خوب اینکه کتابخانه های جاوا اسکریپت نیز با Typescript سازگار هستند.

می توان آن را روی Node.js ، React و... اجرا کرد. تایپ اسکریپت هم داینامیک و هم استاتیک است و از آنجایی که TypeScript در نهایت به JavaScript تبدیل می شود، تمام کدهای جاوا اسکریپت به عنوان TypeScript اعتبار دارند.

با این حال، این بدان معنا نیست که کامپایلر TypeScript می تواند تمام جاوا اسکریپت را پردازش کند. به عنوان مثال، کد زیر یک خطا ایجاد می کند:

وقتی صحبت از انتخاب بین جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت می شود، انتخاب به اندازه پروژه شما بستگی دارد. اگر تیم و پروژه نسبتا کوچک باشند جاوا اسکریپت به مراتب ایده آل تر است. با این حال، برای پروژه‌های در مقیاس سازمانی و تیم‌های بزرگ،TypeScript  به دلیل سازماندهی کد بهتر و مقیاس‌پذیری پیشرفته‌تر به مراتب مناسب تر است.

 

 به عبارتی بهتر، هنگام انتخاب، نیازهای پروژه، تخصص تیم و اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید.

تبدیل تایپ اسکریپت به جاوا اسکریپت

 

هر دو زبان دارای ویژگی هایی هستند و درک تفاوت‌های آنها به شما این امکان را می‌دهد که تصمیمی آگاهانه بگیرید که با نیازهای پروژه شما همسو باشد. بنابراین، گزینه های خود را بسنجید و زبانی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای پروژه شما مطابقت داشته باشد. اگر پروژه شما کوچک باشد و برای مدیریت آن نیازی به تیم های بزرگ نداشته باشد، جاوا اسکریپت فوق العاده خوب کار می کند.

چرا باید جاوا اسکریپت پروژه خود را به تایپ اسکریپت منتقل کنید؟

هر چه قدر کدهای شما بیشتر باشد، احتمال بروز خطا قطعا بیشتر خواهد بود، اگر بتوانیم برخی از مشکلات را در حین کامپایل کردن برطرف کنیم، تایپ اسکریپت در مقایسه با جاوا اسکریپت، به مراتب انتخاب بهتری خواهد بود، به این دلیل که می توان از TypeScript برای کاهش خطاهای کامپایل، استفاده کرد.

آیا جاوا اسکریپت با تایپ اسکریپت جایگزین می شود؟

در مورد TypeScript، می توان گفت که یک زبان کاملاً مجزا است با این تفاوت که برخی از ویژگی های اساسی جاوا اسکریپت را به اشتراک می گذارد. در نتیجه جاوا اسکریپت نمی تواند جایگزین آن شود، ضمن اینکه TypeScript مستقیماً در مرورگرهای وب اجرا نمی شود، بلکه به جاوا اسکریپت کامپایل می شود، با توجه به اینکه جاوا اسکریپت مستقیماً در مرورگر وب اجرا می شود، اشکال زدایی و کامپایل آن ساده تر خواهد بود.

در مقابل، همه مدل پروژه ها برای TypeScript طراحی نشده اند. بنابراین، فراموش نکنید، هر زبان برنامه نویسی دارای مزایا و معایب و همچنین مجموعه ای منحصر به فرد از ویژگی هاست. 

نتیجه

آنچه از ابتدا تاکنون به آن اشاره کرده ایم می توان نتیجه گرفت که هر دو زبان مزایا و معایب خاص خود را دارند.

توسعه دهندگانی که می خواهند کد قابل فهم و سازماندهی شده بنویسند باید از TypeScript استفاده کنند در حالی که جاوا اسکریپت می تواند با HTML ادغام شود و در نتیجه برای افزایش کیفیت سایت های آنلاین فوق العاده خواهد بود.

با همه این صحبت ها، مهم است بدانید، مرورگرهای وب از TypeScript پشتیبانی نمی کنند!

یادگیری TypeScript یا JavaScript آسان تر است؟

یادگیری جاوا اسکریپت به دلیل دستورات ساده‌تر و تعداد محدودی از ویژگی‌های زبان، برای شروع برنامه نویسی، معمولاً آسان‌تر از TypeScript است. با این وجود، تجربه یادگیری جاوا اسکریپت در یادگیری تایپ اسکریپت که پایه و اساس آن است، کمک قابل توجهی خواهد کرد.

تفاوت بین TypeScript و JavaScript چیست؟

TypeScript  یک مجموعه از جاوا اسکریپت است، به این معنی که هر کد جاوا اسکریپت، کد TypeScript نیز خواهد بود.

با این حال، TypeScriptویژگی‌های دیگری را به زبان اضافه می‌کند که در جاوا اسکریپت در دسترس نیستند، مانند سیستم نوع و پشتیبانی از کلاس‌ها و رابط‌ها.

آیا TypeScript سریعتر از JavaScript است؟

TypeScript  سریعتر از جاوا اسکریپت نیست زیرا قبل از اجرا به جاوا اسکریپت تبدیل می شود. با این حال، سیستم نوع و ویژگی‌های اضافی TypeScript می‌تواند به شناسایی خطاها قبل از اجرای کد کمک کند، که می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان و اشکال‌زدایی و تست ها شود.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
logo-samandehi